Monday, October 10, 2016

තිසර තුඩට තුඩ නඟන්න ඉඩ හරින්න රාධා


තිසර තුඩට තුඩ නඟන්න ඉඩ හරින්න රාධා

මහද සුරත් නෙලුම් කැකුල දැදුරු වෙන්න පාරා
දුනු දියෙන් මිදී මදරද රාව නගන මීපා
ලලිත ලවන සිඹ රඟන්න ඉඩ හරින්න රාධා


කාන්තාවගේ පියයුරු රණ තිසරුන්ට සම කිරීම නිතැතින්ම සාහිත්‍ය තුල සුලභය. එතරම් අපූරු ව්‍යංගයක් ඒ සඳහා නොවනු ඇත. 
සුරත් නෙළුම් කැකුල (අතිශය රත් පැහැති නෙළුම් කැකුල.) වන්ව හදවතට විකසිත වන්නට ඉඩ දෙන්නටයි මේ ආරාධනය. (රත් පැහැය වන් ශෘංගාර රසයට සමීප වර්ණයක් නොවෙයි.)
දුනු දියෙන් මිදී (දුනු දිය යනු දුන්න බැඳි ලනුවය) මදරද ( මද+රද යන්න තරමක් පැහැදිලි කිරීමට අපහසුය. නමුත් ඒ තුල තනිකඩයකුගේ විරහ ගින්න වන් වූ අරුත් වෙයි) ඉතින් මේ තුල ජනිත කරන්නේ දුන්නෙන් මිදුනු හීයක් වන් වූ රාගයේ ගිනිදැල් වන් අරුතක් බව මා අදහස් කරමි. 
ලලිත ලවන (අති දැකුම්කළු මුහුන) සිබ සරන්න කරන්නා වූ සරගී ආමන්ත්‍රනයකි. (රාධා යන යෙදුම තුල ඇය දමිල තරුණියන් වන්නට ඇතැයි සිතමි)

කොලොම් වන හිසේ මුවරද
මමන මද පොදින් සීතල
වපුල කලාපේ මංගල 
යහන් සලුව සෝදා
සුසුම් නලින් වියැලෙන්නට 
ඉඩහරින්න රාධා


කොලොම් යනු බක් මී මලට සමාන පුෂ්ප දරන්නා වූ සුවිසල් වනස්පතියකි. කොලොම් මලින් මමන (වෑහෙන) මුවරද (මල් පැණි) වලින් වපුල (විසිරී පැතිරුන) කලාපය තුල මංගල යහන් සළුව සෝදා. මේ තුල එක් සොඳුරු පරිසරයක අපූර්වත්වය මනස තුල මවන අතරේම ඊලඟ කොටසින් සුසුම් වලින් යහන් සළුව වියලෙන්නට රාධාට කරන්නා වූ ඇරයුමකි. ඒ තුල මතුව එන්නේ යම් කිසි වේදනාවක ස්වරූපයක් දැයි මා සිත නඟන පැණයකි.

නියඟලා මලින් සෝබන
කළිඳු ගංතෙරේ වන ගැබ
දියගෙවන පිරුනු උණුසුම
නිවාලන්න රාධා
ලහෝපලු සිහිල හෙල්මැලි 
සඳුන් කල්ක තවරා


කළිඳු ගං තෙර හා රාධා. මෙය හිංදු සංස්කෘතිය තුල එක් වූ රාධා ක්‍රිශ්නා පුරාවෘතයේ එක්තරා කොටසකි. මේ තුලින් නැඟී එන්නේද කළිඳු ගංඟා අසබඩින් හමා ආ රාධා ක්‍රිශ්නා පෙම්වතුනගේ උනුසුමදෝ මා සිතෙහි පැණයකි. 
ල හෝ්පළු ( අශෝක වෟක්ශයයි) හෙල්මැලි (සුදු නෙළුමයි) "සඳුන් කල්ක තවරා". මේ සියල්ල එක්තරා ආකරයට ශෘංගාරාත්මක ප්‍රසාධණීය හැඟුමක් සිත වෙත කාන්දු කරන්නා වූ යෙදුම්ය. 

ගීතය වෙත.
https://www.youtube.com/watch?v=YYekSYtaGZo

මෙය මා ගීතය වැලඳගත් අයුරින් පමණි. ස්තූතියි...!!